Nie wiem czy zastanawiałeś się nad tym obowiązkiem, ale prowadząc aptekę w formie spółki powinieneś śledzić pewne zmiany przepisów.
Chociażby w zakresie konieczności dokonania zgłoszeń do odpowiednich rejestrów.
13 kwietnia 2020 r. kończył się okres przejściowy dla spółek zarejestrowanych w KRS przed 13 października 2019 r. w zakresie obowiązku pierwszego zgłoszenia informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.
Okres został wydłużony z uwagi na COVID-19.
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – kto musi zgłosić informacje?
Rejestr gromadzi dane beneficjentów następujących spółek:
- jawnych,
- komandytowych,
- komandytowo-akcyjnych,
- z ograniczoną odpowiedzialnością,
- prostych spółek akcyjnych (od 1 marca 2021 r.),
- akcyjnych, z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.
Zamieszcza się tam dane osób, które rzeczywiście sprawują kontrolę (bezpośrednią lub pośrednią) nad spółką.
Definicję beneficjentów rzeczywistych odnajdziesz na stronie gov.pl.
Jak zgłosić informacje do Rejestru?
Na stronie crbr.podatki.gov.pl wypełnisz formularz zgłoszeniowy w formie elektronicznej.
Zgłoszenia dokonuje osoba uprawniona do reprezentacji spółki, zgodnie z zasadami reprezentacji przewidzianymi w kodeksie spółek handlowych.
Do zgłoszenia potrzebny jest kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany ePUAP.
Znowelizowany został art. 195 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – w skrócie p.p.p.f.t
Nowelizacja art. 195 ustawy o p.p.p.f.t. wydłuża termin zgłoszenia informacji o beneficjentach rzeczywistych do Centralnego Rejestru z 6 miesięcy do 9 miesięcy liczonych od dnia wejścia w życie przepisów rozdziału 6 ustawy o p.p.p.f.t.
Nowym terminem jest 13 lipca 2020 r.
Spółki, które są rejestrowane w KRS od 13 października 2019 r. mają obowiązek dokonać zgłoszenia do Rejestru Beneficjentów nie później niż w terminie 7 dni od dnia wpisu spółki do Krajowego Rejestru Sądowego.
Za niedopełnienie obowiązku grozi spółce kara pieniężna do wysokości 1 000 000 zł.
Adam Szurpicki
radca prawny
Zdjęcie: Andrew Neel
***
Główny Inspektor uchyla decyzję WIF w przedmiocie cofnięcia zezwolenia
W jednym z wpisów wspominałem o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie apteki przez WIF.
Wpis znajduje się tu. Postanowiłem, że opiszę Ci jak ostatecznie sprawa się zakończyła.
Na rozstrzygnięcie oczekiwaliśmy kilka miesięcy. Jak wiadomo wszystko to ”wina koronawirusa” [Czytaj dalej…]
{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }
Dobrze, że urzędy wydłużają czas w związku z pandemią.