Adam Szurpicki

radca prawny

Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych we Wrocławiu. Prowadzi własną Kancelarię. Doradza przedsiębiorcom, głównie w branży budowlanej, e-commerce oraz farmaceutycznej. Specjalizuje się także w prawie upadłościowym i naprawczym oraz prawie żywnościowym...
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Obowiązki nałożone na właścicieli aptek w związku z COVID-19

Adam Szurpicki02 kwietnia 2020Komentarze (1)

Na stronie internetowej Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie pojawiło się rozszerzenie rekomendacji przedstawionych przez Naczelną Izbą Aptekarską.

Możesz zapoznać się z nimi tutaj.

Co tyczy się głównych założeń to:

  1. W aptece powinny zostać ustalone stałe zespoły pracowników pracujących na danej zmianie, tak aby pracownicy z jednej zmiany nie pracowali nawet przez ograniczony czas z pracownikami wykonującymi czynności na kolejnej zmianie – rezygnacja z tzw. zakładek. Zaistnieć więc może konieczność wprowadzenia zmian w czasie pracy oraz wprowadzenia przerwy na dezynfekcję powierzchni takich jak: „blaty, klamki, klawiatury, bilonownice” po każdej ze zmian (porannej czy popołudniowej). Jeśli oczywiście zachowany zostanie układ zmianowy w każdym dniu.
  2. Konieczne jest dokonywanie dezynfekcji stanowiska obsługi lub stanowiska kasowego po każdym pacjencie- zastanawiam się jak będzie to wyglądało w praktyce.
  3. Ze względu na zwiększającą się dostępność środków ochrony rekomenduje się stałe stosowanie środków ochrony osobistej. W zasadzie każda z dodatkowych form zabezpieczenia (maski ochronne, rękawiczki, przyłbice) zmniejsza ryzyko transmisji wirusa.
  4. Ograniczenie płatności wyłącznie do form bezgotówkowych. Konieczne jest uprzednie umieszczenie w widocznym miejscu informacji o ograniczeniu możliwości płatności gotówką. Gdyby jednak odmowa przyjęcia płatności gotówką mogłaby skutkować zagrożeniem zdrowia lub życia pacjenta powinny być przewidziane wyjątki.
  5. W godzinach 10.00 – 12.00 obsługa pacjentów powinna zostać ograniczona do pacjentów powyżej 65 roku życia. Choć ograniczenia tego nie stosuje się jeżeli wydanie z apteki lub punktu aptecznego produktu leczniczego, wyrobu medycznego lub środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego innym osobom jest konieczne ze względu na nagłe zagrożenie życia lub zdrowia. Decyzję w tym zakresie podejmuje farmaceuta. Znów zdrowy rozsądek musi czasem zwyciężyć.
  6. Należy zapewnić pacjentom foliowe rękawiczki jednorazowe lub środek do dezynfekcji.

Obowiązki dotyczące godzin otwarcia, obowiązku dezynfekcji stanowisk, czy zapewnienia osobom zatrudnionym rękawiczek jednorazowych lub środków dezynfekcji rąk oraz ograniczeń odnośnie liczby osób przebywających w tym samym czasie w aptece (3 osoby na stanowisko kasowe) wynikają z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. (§ 9 ust. 5 i 7) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 2020 r. zmieniającego to rozporządzenie.

Obowiązki nałożone na właścicieli aptek

Dotyczy to okresu od dnia 1 kwietnia (niektóre obowiązki obowiązują od dnia 2 kwietnia) 2020 r. do dnia 11 kwietnia 2020 r.

W rozporządzeniu pojawił się także wymóg zachowania odległości 1,5 m pomiędzy stanowiskami pracy, chyba że jest to niemożliwe z uwagi na charakter działalności wykonywanej w danym zakładzie pracy, a zakład ten zapewnia środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii COVID-19. (§ 9 ust. 7 pkt 3 lit. b)

Dodatkowo informacje o nałożonych obowiązkach można odnaleźć także na stronach innych właściwych izb aptekarskich.

Przykładowo: Śląska Izba Aptekarska, Wielkopolska Izba Aptekarska, Dolnośląska Izba Aptekarska.

Autor zdjęcia: Tumisu

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 600 337 887e-mail: a.szurpicki@szurpiccy.pl

{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }

Michał 25 kwietnia, 2020 o 18:01

Uciążliwe te obciążenia. Ale lepsze to niż kilkuset zarażonych farmaceutów jak w Hiszpanii.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Radcy Prawnego Adam Szurpicki Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Adam Szurpicki z siedzibą w Wrocławiu.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem adamszurpicki@wp.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis: