Nowa opłata – opłata reklamowa

Adam Szurpicki            07 października 2015            Komentarze (0)

Kontynuując temat szyldów i tablic reklamowych chciałbym zwrócić Twoją uwagę na pewne regulacje, które mogą się niestety przełożyć na dodatkowe wydatki w prowadzonej działalności gospodarczej. Nie tylko w branży farmaceutycznej.

Na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu wprowadzono do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przepisy art. 17a i 17b.

W związku z tą nowelizacją, od dnia 11 września 2015 r.  gmina uzyskała prawo podjęcia uchwały o warunkach sytuowania obiektów reklamowych, co przekłada się na prawo pobierania tzw. opłaty reklamowej od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych.

Zmiana ta przyznaje dyspozycję dla organów samorządowych, a więc ostateczne brzmienie regulacji określą uchwały rady gmin.

Opłata będzie dotyczyć:

  1. właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste,
  2. użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,
  3. posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych,
  4. posiadaczy nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
    a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego,
    b) jest bez tytułu prawnego, jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama.

Zgodnie z art. 17b. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opłata reklamowa będzie składała się z części stałej i zmiennej.

Część stała będzie miała zryczałtowaną wysokość ustaloną przez gminę (maksymalnie 2,50 zł dziennie za obiekt).  Część zmienna będzie zależeć od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji (do 20 groszy dziennie za każdy metr kwadratowy).

Zwolnienie z opłaty następuje, jeżeli:

  • reklama nie jest widoczna z przestrzeni dostępnych publicznie lub
  • reklama stanowi szyld, o ile jest on zgodny z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń;
  • reklama wynika z obowiązku nałożonego przepisami prawa;
  • reklama służy wyłącznie do upowszechniania informacji:
    a) trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia,
    b) o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe sytuowane są w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy.

Kolejne narzędzie do zasilenia budżetów gmin. Choć z pewnością wyeliminuje reklamy, które dawno powinny zniknąć z budynków. Za niezastosowanie się do przepisów przewidziano kary za każdy dzień umieszczenia reklamy:  iloczyn powierzchni nośnika oraz 40-krotności ustalonej przez gminę stawki.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: